Nitelikli personeller, birim maliyetlerini düşürerek hizmet kalitesini arttırarak işletmeye maksimum düzeyde gelir ve katkı sağlarlar.
Pandemi de en çok etkilenen sektörlerin başında Turizm işletmeleri ve personeller olmuştur. Sektörün gelir anlamında zor zamanlar geçirdiği dönemde kalifiye otel personelleri luxury segment de çalışanlar, vizyoner yatırımcı ve yöneticiler sayesinde bu dönemi eğitimlerle geçirdiler ve maddi anlamda işletmeleri sayesinde çok fazla kayıp yaşamadılar fakat daha küçük işletmeler de durum tam bir felaket ile sonuçlandı. Küçük işletmeler ve maksimum gelir odaklı işletmeciler bu kriz dönemini maksimum gelir anlayışı yüzünden içinde bulundukları krizi kendi lehine çeviremediler, sektör nitelikli elaman açısında kan kaybetti. Kalifiye turizm personelleri Luxury segmentte çalışmakta yada sektöre küsüp farklı işlerde çalışmaktadır. Günümüzde maalesef turizm eğitimi almış Lise, Üniversite mezunu çok az personel bulunmaktadır.
Turizm sektörünün Akademiye yatırım yapması akademisyenler yetiştirmesi gereklidir. Üniversitelerin eğitim kalitelerini artırması ve Turizm işletmeleriyle ortak bir çalışma kurulu kurup öğrencilerin bu işletmelerde Okulda edindikleri bilgi birikimlerini pratiğe yansıtmaları ve tecrübe kazanmaları gelişimleri için çok önem arz etmektedir. Teoride edilen bilginin pratiğe dönüşmesin deki süreç ne kadar doğru olursa gelecekte Turizm sektörü nitelikli personel açısından zenginleşicek buna bağlı olarak hizmet kalitesi artacak ve icra edilen hizmetin değeride artmış olacaktır. Yukarıda bahsettiğim konu ne yazık ki günümüzde ciddi anlamda yapılmamaktadır bu konu öğretmenler ve öğrenciler tarafından yabancı dil eğitimi gibi önemliliği atlanan konuların başında yer almaktadır sonucunda maalesef her yıl onlarca turizm mezunu sektörde tutunamayıp farklı iş kollarında çalışma hayatlarını sürdürmektedir. Neden turizm mezunları farklı iş kollarını tercih etmekte? veya sektöre küsüp farklı iş kollarına kaymakta? Sorusu sorulduğunda ağırlıklı olarak; çalışma koşulları ve ücret (maaş) yer almaktadır. Turizm sektöründe çalışma koşulları özellikle operasyonda bulunan personel açısından bayram ,tatiller ve vardiya ile çalışma zorunluluğundan diğer iş kollarına nazaran dezavantaj arz etmektedir. İnce bir detay maalesef Dünya’da tüm ülkelerde olduğu gibi Turizm sektörü en ufak bir hadisede etkilenen bir sektör bu nedenle hem turizm yatırımcısını hem de personel açısından iş kaybı vs sebeplerden güvensizlik oluşturmaktadır. Böylesine en ufak bir Ülke genelinde yaşanan sorundan etkilenen sektör olmasından ve Turizmin ülkenin cari açığı kapanmasında döviz girdisi sağlamasından hayati bir öneme sahiptir. Devlet yatırımlarını Turizm’den bu iş koluna yoğunlaştırmalı teşviklerini artırmalıdır. Turizm yatırımcısının daha fazla yanında yer alıp KDV, vs bir çok konuda yardımlarını artırması gereklidir. Günümüzde Turizme destek sahip olduğu öneme karşılık gelmemektedir.
Turizm sektöründe nitelikli personel yetişmesi için; Turizm yatırımcısının da üzerine sorumluluklar düşmektedir. Yatırımcı eğer gelirlerini arttırmak istiyorsa bunu ancak nitelikli personellerle sağlayabilir bunun bilincinde olan yatırımcılar gelirlerini diğer turizm yatırımcılarına kıyasla 2,3 veya 5 kat daha fazla gelir elde etmektedir. Nitelikli eleman yetiştirmek buna katkı sağlamak için eğitim kurumlarının görevi olduğu kadar yatırımcının da görevidir. İşletmelerin eğitime önem vermesi günü kurtarma modundan çıkıp insana yatırım yapması ve iş eğitimi ile birlikte kişisel gelişim eğitimleri ile çalışanların zayıf yönlerini geliştirmesi gereklidir. Böyle eğitim hizmeti veren firmalar var onlardan destek alınabilir eğitim sonlarında personele sertifika verilmektedir. Kurumsal firmalar, şirketler hali hazırda bu eğitimlerden çalışan personellerini faydalandırmakta ve geri dönüşlerini almaktadır. Her işletme mevcut çalışma kadrosunu yeterli sayıda tutmalı, çalışma koşullarını kolaylaştırmalı ve maaş skalasını artırmalı cazip hale getirmeli yeniliklere açık olup günümüz şartlarına ayak uydurulmalıdır. Günümüzde yatırımcıların şikayetlerinin başında nitelikli personel yetersizliği, bulamama gibi sorunlar yer almaktadır. Bunun başlıca sebebi maalesef personele verilen ücret miktarlarıdır. Sektörde buna bağlı olarak iki sorun meydana gelmektedir. Bunlardan ilki niteliksiz turizm çalışanı yani daha önce turizm eğitimi almamış tecrübesi olmayan personel ile çalışmak, ikincisi sürekli sürkilasyon yaşanmasıdır yani sadık personel kazanamamaktır. İşletmelerde bu gibi sorunlar yaşanması doğrudan verdiği hizmet kalitesine yansımakta bununla doğru orantılı olarak, internet ortamında misafirlerin yorumlarına yansımakta buda doğrudan satışlara etki etmektedir. Gelirlerin yükselmesi için öncelikle misafir memnuniyeti gerekmektedir, sonrasında gelirler yükselebilir bunu da donanımlı personellerle gerçekleştirebiliriz. Hizmet sektörü olduğu için ürünler ne kadar kaliteli olursa olsun bir işletmede onları yansıtan insandır bunun için eğitimli kalifiye turizm personellere sahip olunmalıdır.
Toparlarsak; Hizmet sektöründe faaliyet gösteren tüm işletmeler başarılı bir performans ve sürdürülebilir gelişmeye ulaşabilmek açısından mesleki eğitim görmüş, nitelikli ve mesleğini seven iş gören adaylarına gerek duymaktadır. Nitelikli personelin dalga etkisi vardır. Sadece istihdam edilen otelin değil Ülkenin imajını da doğrudan etkiler. Tesisten memnun ayrılan bir kişi aynı zaman da ülkeden de memnun ayrılmış olur. Bununla birlikte memnun ayrılan bir kişi akrabalarına, çevresine, dostlarına ve internet sitelerinde yapacağı olumlu yorumlarla çok büyük maliyetlere sebep olan reklamı cebimizden bir kuruş çıkmadan sağlamış oluruz. Düşük fiyatlara sattığınız ürün için müşteri nitelik aramayabilir fakat önemli olan kişi sayısı değil kaçtan pazarlıktır. Ucuz ülke imajından dolayı tercih edilmekten en kısa sürede kurtulmalıyız bunu nitelikli personellerle başarabiliriz. Ülkemizdeki değerli tesislerimizi ve kaynaklarımızı değerinden pazarlamayı hedefleyip bunu mümkün olan en kısa sürede başarmalıyız.