Gastronomi Turizmi Derneği (GTD) kurucumuz Gürkan Boztepe öncülüğünde ve Sayın Vali Dr.Hülya Kaya’nın davetiyle Yalova’ya bir inceleme gezisi yaptık. Ziyaretimizin amacı; şehrin Gastronomi Turizmini nasıl geliştirebileceğimizi, tanıtabilileceğimizi irdelemekti.
Biz, Yalova’yı; ağırlıklı olarak Arap turistlerin rağbet ettiği bir kaplıca kenti olarak tanıyoruz. Oysa şehir, pek bilmediğimiz farklı kültür ve yetilere sahip.
Örneğin, Flamingolar ve birçok göçmen kuşların mola ve yumurtlama alanları bu şehirde. Dünyaya ihraç ettiğimiz lüks yatların üretildiği tersanelerde burada. Sokakta, restoranda yediğimiz Midyeler de Yalova’dan geliyor. Ülke üretiminin %80’ni buradan yapılıyor. Yalova’nın yüzölçümünün %82’si tarım arazisi. Çiçek, baharat ve elma üretimi çok üst düzeyde. Ama benim en dikkatimi çeken husus, burada yapılan “organik tarım” ağırlıklı üretim. Zaten gastronominin ana prensibi kaliteli zirai üretim değil mi?
Yüzölçümü itibariyle Türkiye'nin en küçük ili olan Yalova, 105 km ile denize en uzun kıyısı olan turistik illerimizden birisi. Kültürel çeşitliliği çok olan bu şehirde, Türkçeden başka Pomakça, Avarca, Çerkesçe, Lazca, Gürcüce, Dargice, Kürtçe, Boşnakça, Tatarca/Karaçayca konuşan etnik grupların yerleşimleri bulunmaktadır.
Günübirlik olan gezimize, Hersek Lagünü manzaralı bir restoranda, Flamingolar eşliğinde yöresel sebze ve bitkilerin ağırlıklı olduğu ürünlerle bezenmiş muhteşem bir kahvaltı ile başladık. Kısa bir kuş gözlem, tıbbi aromatik bitkiler bahçesi, Yürüyen Köşk, Geofit bahçesi, Termal Kaplıcalar gezimizin ardından Michelin yıldızlı restoranları aratmayacak servis ve kalitede sunulan öğle yemeği ile devam ettik. Finalde, Ticaret Odasında, tüm paydaşlarla birlikte beyin fırtınası toplantısı yaptık. Başta başarılı Yalova Valisi Sayın Dr.Hülya Kaya ve tüm mülki erkanın ilgi gösterdiği etkinlikte nedense bu şirin kentin belediye başkanını göremedik.
İstanbul’dan 2 saatte ulaşılabilen bu küçük ama muhteşem şehirde güzel bir haftasonu geçirmek ömrü uzatır gibi gözüküyor. Şehrin tanıtımındaki en büyük sıkıntı; şehrin başka illerde, hatta yurt dışında tanıtılamaması gözüküyor. Çünkü, tanıtım günleri yapıyorlar, ama kendi şehirlerinde, Gastronomi festivalleri, yöresel el sanatları sergileri yapıyorlar, ama kendi şehirlerinde. Çoğu turizm fuarlarında yoklar. Bu durumda, en büyük potansiyel müşterileri İstanbul, Bursa ve yakın komşularına dahi kendilerini anlatamıyorlar. Öyle tahmin ediyorum ki, şehrin yeni ve vizyoner Valisi Sayın Dr.Hülya Kaya şehrin tanıtımı ve yurt içi, yurt dışından gelebilecek potansiyel turistlerin artması için gereken tüm çabayı gösterecektir.
O halde; güzel, sağlıklı, huzurlu bir haftasonu geçirmek, güzel ve kaliteli yemekler için Haydi Yalova’ya…