Anasayfa
Edebiyat, Mitoloji, Kimlik, Turizm ve Ülke Markalaşması
Mesut Şenol
12 Eylül 2019

Edebiyatın en önemli beslenme kaynaklarından birisi mitolojidir. Bir başka deyişle gerçeklerle, kurgulanmış hayallerin birleşiminden doğan yazılı ve sözlü anlatımlardır.

 

İnsanların ve mensup oldukları toplumların kültürlerini, görgülerini gelecek kuşaklara aktarmalarında edebiyat en etkili araçların başında gelmektedir.

 

İster şiir isterse düzyazı biçiminde olsun edebiyat ürünleri bir toplumun kendisini tanımlamasında, kimliklendirmesinde vazgeçilmez unsurlardır.

 

Edebiyatın mitoloji ile bağlantısı sıkı olmuştur. Güncel bir edebiyat eserinde mitoloji ve efsane ya apaçık bir şekilde yer almakta ya da dolaylı bir şekilde ima edilerek kullanılmaktadır.

 

Edebiyat ve mitoloji geçmişi anlamamıza, zihinlerimizde ve hayal gücümüzde geçmişin bugünle ve gelecekle köprülerinin kurulmasına yardımcı olmaktadır. Böylelikle edebiyat ve mitoloji birlikte, köksüzlük ve güvensizlik duygularını ortadan kaldırmaktadır.

 

Mitolojinin insanlara ve toplumlara kimlik kazandırma işlevi ise sanıldığından daha çok fazladır. Daha anne kucağında dinlenen masallar, ninniler, efsaneler, bir gruba, topluluğa, topluma ait olma, onun ortak kimliğini paylaşma bakımından oldukça etkilidir. Hatta bu bağlamda efsanevi figür haline gelmiş uzak yakın geçmişteki önemli şahsiyetler, ortak toplumsal ruh haline katkıda bulunan unsurlardır. Devlet adamları, askerler, bilim insanları, sanatçılar, şairler vb. kimlikler, efsane yaratanlar galerisinde boy gösterebilmektedir. 

 

Turizmde mitolojinin, mitolojik-efsanevi kahramanların yeri ve önemi çok büyüktür. Bir antik kenti, o kentin önemli şahsiyetlerini anmadan anlamak, algılamak oldukça güçtür. Mitolojik figürler kimi zaman öylesine büyük bir tanınmışlık ve bilinirlik sağlamaktadır ki, onların, yaşadıkları yerlerden daha ünlü olmalarına şaşırmamak gerekir. 

 

Edebiyatın turizm alanındaki dolaylı ama çok güçlü tanıtım ve çekim etkisi yeterince anlaşılmış değildir. Yürkiye’de Bodrum’u Bodrum yapan, Halikarnas Balıkçısı Cevat Şakir Kabaağaçlı’dır. Onun mitolojik anlatımları ilk olarak toplumun yüksek sosyete kesiminin ve entelektüel gruplarının dikkatini çekmiş, onları orta sınıf vatandaşlar takip etmiştir.

 

Kültür ve Edebiyat Turizminin yukarıda belirtilen açıklamalar gözönüne alınarak her bölge için master planlar yapılması ve onun yıllık uygulama planlarının hazırlanması, ilgili merkezi ve yerel yönetim kuruluşları ile meslek örgütleri ve uzmanların işbirliğinin sağlanması akıl ve mantığın bize gösterdiği bir yoldur...